2010.10.11. 13:11 alec63

OKtóber 9-én leszüreteltünk. Ötünknek tartott 2 óra hosszat, lett kb. 330 kg (amihez még szedtünk a nővérem szőlőjéből kb. 65 kg-ot), ez olyan  80 dkg-os tőkénkénti terhelés. Azt hiszem kicsit túlzásba vittem a fürtritkítást, jó minőséget akartam, na.  Azzal meg nem számolhattam, hogy  az idén mindenhol felére, harmadára esik vissza a termésmennyiség. Jövőre 1 - 1,5 kg-os terhelésre próbálok majd beállni. A cukor most is kb. 18-as, úgy látszik nem emelkedett múlt hét óta. Ládákba szedtünk, a  be nem érett és a rothadásnak indult részeket többnyire sikerült kivágni a fürtökből. Az egyik helyi gazda nagy teljesítményű zúzó-bogyózóján  küldtük át a szőlőt, épp ő is kékfrankost dolgozott fel. Érdekes volt, mikor kiengedte egy vödörbe a még csőben lévő saját cefréjét, majd jött az enyém, és a barnásszürke lé hirtelen szép pirosas-rózsaszínre változott. A színnel nem lesz gond, remélem. A hordókban lévő cefrét lefújtam vizes-kénes oldattal, nemhiába olvasok majd' egy éve hobbiborász blogokat. A 350 literes erjesztőkádba töltéskor aztán kiderült, hogy nem fér bele az összes cefre. Mindez úgy, hogy az egyik nagy műanyag hordó szét is törött miközben öntöttük a kádba a tartalmát, olyan 10 liternyi cefre ment ki a földre. Így most a nagy kád mellett egy kis 50 literes műanyag hordóban is erjed a cefre. Érdekes volt az állaga, sűrű, homogén, szinte kocsonyás massza, amiből próbáltam ugyan innivaló musthoz, rozéhoz lét kinyerni, de nem sikerült.  Az erjesztőkádat persze letakartam fátyolfóliával, az jobban megtartja a széndioxidot és távol tartja a muslincákat. Adtam a cefréhez hektónként 1 dl 5%-os törzsoldatot és pihentettem egy napot. Másnap történt a fajélesztős beoltás. Tudom, sokak szerint  természetes élesztővel lehet igazán szép és egyedi borokat csinálni, Kaló Imrét ki lehetne kergetni a világból egy tasak szelektált fajélesztővel, én mégsem akartam elsőre ezt bevállalni. Mivel az éjszaka elég hideg volt, ezért kb. 30-40 liternyi cefrét felmelegítettem olyan 50 fokosra, jó illata volt, ezt raktam hozzá a kádban lévőhöz. Először persze az élesztő-tápanyag került a kádba, 3x20g Uvavital). Aztán jött a fajélesztő ( 3x20g Uvaferm CM), ami állítólag hidegtűrő, remélem tényleg így van. Ha beindul a zajos erjedés, akkor a 3.napon beoltom majd a cefrét almasavbontóval (Uvaferm Alpha). Ezt a módszert Gál Lajos doktori disszertációjából loptam merítettem. Most várom az erjedés beindulásáról a híreket.

Szólj hozzá!

Címkék: szüret technológia cukorfok

A bejegyzés trackback címe:

https://flsbor.blog.hu/api/trackback/id/tr862362725

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása